Partner serwisu
Drogi i autostrady

Słupsk wierzy w Via Pomeranię

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
26-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
23-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Słupsk wierzy w Via Pomeranię
fot. UM Słupsk
Chociaż droga Via Pomerania jeszcze pozostaje w dalekich planach, wiele samorządów już teraz widzi ewentualne korzyści, które może przynieść nie tylko im regionom, ale i całemu kraju. Jakie nadzieje z drogą wiążą władze Słupska?

Via Pomerania to planowana droga ekspresowa, która ma połączyć Ustkę przez Słupsk, Bytów, Chojnice, Sępólno Krajeńskie, Bydgoszcz, Inowrocław, Konin, a potencjalnie także Kalisz, tworząc korytarz transportowy o długości około 400 km.
Trasa ma przebiegać przez trzy województwa: pomorskie, kujawsko-pomorskie i wielkopolskie, poprawiając komunikację między regionami, dostęp do Morza Bałtyckiego oraz wspierając rozwój turystyki i gospodarki.

Droga ma mieć podwójne zastosowanie: cywilne i militarne. W czasie pokoju ułatwi szybkie i bezpieczne podróże, skracając czas dojazdu nad morze nawet o połowę. W sytuacji zagrożenia inwazją posłuży natomiast jako korytarz do transportu wojsk sojuszniczych NATO, łącząc port w Ustce z bazami wojskowymi w Bydgoszczy i Inowrocławiu.

Ministerstwo Obrony Narodowej widzi w niej kluczowy element infrastruktury obronnej, jednak zyskać mogą również lokalne społeczności, które znajdą się na jej trasie. Taką może być chociażby wspomniany Kalisz, który jednak musi walczyć z sąsiednimi gminami.

Na ten moment jednak inwestycja jest na etapie planów, a jej powstanie – jak wskazywał wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec – realizacja i jakiekolwiek dokładniejsze plany związane z Via Pomerania będą możliwe dopiero po zapewnieniu dodatkowych środków finansowych na ich realizację.

Samorządowcy wierzą jednak, że droga dojdzie do skutku. Na łamach naszego portalu przedstawiliśmy już danie władz Kalisz w tym temacie. Teraz rozmawialiśmy z przedstawicielami Urzędu Miejskiego w Słupsku.

Trzy na cztery

Jak przekazała nam dyrektor wydziału gospodarki komunalnej i ochrony środowiska z upoważnieniem prezydenta Słupska Katarzyna Guzewska, chociaż miasto nie miało jeszcze kontaktu z władzami centralnymi w sprawie tej możliwej przyszłej inwestycji, pojawiające się możliwe warianty przebiegu drogi Via Pomerania w większości uwzględniają Słupsk.

– Aktualnie nie prowadzimy bezpośredniego dialogu z władzami centralnymi w sprawie realizacji przedmiotowej inwestycji, niemniej z ogólnodostępnych informacji pojawiających się w przestrzeni publicznej oraz samorządowej wynika, że z czterech opcjonalnych jej przebiegów aż trzy uwzględniają na swojej trasie Słupsk – poinformowała.

Dodała, że z uwagi na fakt, że idea przedmiotowej inwestycji ma połączyć Bydgoszcz z rejonem nadmorskim – miejscowością Ustka- prawdopodobieństwo jej przebiegu przez miasto jest bardzo wysokie.

Duże nadzieje

Katarzyna Guzewska pochyliła się również nad sprawą ewentualnych przyszłych korzyści dla regionu w związku z ewentualną budową Via Pomerania, którą oceniła za jedną z najważniejszych planowanych inwestycji drogowych w Polsce.

– Nowa droga ekspresowa Via Pomerania choć ma być przede wszystkim kluczowa dla obronności kraju, to inwestycja ta ma też ogromny potencjał dla rozwoju gospodarczego Pomorza Środkowego i Kujaw. Nowe połączenie drogowe przyczyni się do poprawy dostępności transportowej (w tym turystycznej), zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej, pobudzenia rozwoju gospodarczego i iwestycyjnego (co również może mieć przełożenie na lokalny rynek pracy), ale przede wszystkim do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa, również na poziomie strategicznym – stwierdziła.

Jeśli natomiast chodzi o potencjalne ryzyka czy wyzwania dla słupskiego samorządu w związku z możliwą inwestycją, w tej chwili niemożliwe jest ich sklasyfikowanie. Wynika to z faktu, że nie ustanowiony został jeszcze przebieg drogi, a także nie rozpoczął się sam etap projektowy.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Obwodnica Wąbrzeźna po 20 latach przejdzie modernizację

Drogi i autostrady

Obwodnica Wąbrzeźna po 20 latach przejdzie modernizację

Damian Kelman 25 lipca 2025

Rusza rozbudowa połączenia z S17 Warszawa – Lublin

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Czy powstanie Via Pomerania? Ministerstwo wskazało warunek

Drogi i autostrady

Czy powstanie Via Pomerania? Ministerstwo wskazało warunek

Damian Kelman 08 lipca 2025

Co z budową trasy Via Pomerania? „Potrzebny szybki szlak dla wojsk”

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Obwodnica Wąbrzeźna po 20 latach przejdzie modernizację

Drogi i autostrady

Obwodnica Wąbrzeźna po 20 latach przejdzie modernizację

Damian Kelman 25 lipca 2025

Rusza rozbudowa połączenia z S17 Warszawa – Lublin

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Czy powstanie Via Pomerania? Ministerstwo wskazało warunek

Drogi i autostrady

Czy powstanie Via Pomerania? Ministerstwo wskazało warunek

Damian Kelman 08 lipca 2025

Co z budową trasy Via Pomerania? „Potrzebny szybki szlak dla wojsk”

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij